Wednesday, November 26, 2008

Tiada Susu

Susah saya hendak menjelaskan kepada rakan-rakan yang baru melahirkan anak. Ayat yang biasa didengar, "kenapa bagi susu formula pada bayi yang baru lahir?" Jawabnya, "susu tak mau keluar". "awak lainlah.. susu banyak." Saya tidak cukup ilmu untuk menangkis alasan-alasan ini. Lagipun saya memang bertuah kerana semasa kandungan 6-7 bulan, susu sudah menitis. Oleh itu, di sini saya ingin berkongsi jawapan pada alasan tersebut. Jawapan ini diberi oleh yang pakar. Saya hanya meletakkan di blog saya sebagai pemberi semangat dan rujukan.

saya mengalami ketiadaan susu pada hari pertama dan ke 2 selepas bersalin. Pada hari ke 3 baru susu mulai ada tetapi jumlahnya agak sedikit. Dalam pada itu pada hari pertama hingga hari ke 3 saya terpksa memberikan bayi sy susu formula untuk mengelakkan dia lapar.

"Ketiadaan susu" boleh dielak jika mengamalkan penyusuan awal iaitu 1 jam pertama selepas bersalin. Susu sebenarnya telah ada dan terbentuk sebaik kelahiran kerana tindakan hormon, cuma pengeluarannya perlu dibantu dgn sedikit rangsangan. Hisapan bayi adalah rangsangan terbaik. Nasihat kpd bakal2 ibu, pastikan ibu2 menyusu bayi seawal 1 jam pertama (kalau baby tidur kejutkan dia dan "paksa" dia hisap, jgn tunggu sehingga bayi bangun atau menangis.

Memberi susu formula pada awal2 kelahirannya boleh menyebabkan masalah keliru puting berlaku. Ini adalah kerana bayi terlalu awal diperkenalkan dgn puting tiruan dan bukan puting ori ibunya. Jadi bayi sudah pasti akan merasa tidak selesa bila kali pertama disuruh menghisap terus dpd ibunya kerana sebelum ini dia telah menyusu dgn mudahnya melalui puting tiruan. Ingat! puting tiruan x perlu kekuatan otot mulut utk menghisap, tadah je mulut, air susu keluar dgn senang manakala menyusu direct dpd ibu perlu kawalan otot mulut. Jadi baby akan reject puting ibu.
Memberi susu formula pada usia bayi yg terlalu awal itu mendedahkannya kepada pencemaran/penyakit. Sistem imunisasi bayi belum begitu baik dan kuat, sudah dimasukkan patogen ke dalam badannya... Terpaksa la dia berhempas pulas utk menentangnya... kesian kan? Tetapi kadang2 ibu2 tiada pilihan lain selain memberi bayi FM kerana lagi kesian kalau anak lapar... mudah-mudahan kolustrum yg diterimanya kemudian dpt membantunya melindungi badan dpd segala patogen itu. insya Allah.

Dalam pada itu selepas hari ke 3 apabila susu sy mulai byk, sy mula cuba memberikan susu badan secara terus kepada bayi sy tetapi dia agak sukar untuk menghisap kerana puting buah dada saya agak pendek dan bayi sy sudah terbiasa dengan puting botol susu.
Jadi sebagai langkah penyelesaian,sy tpksa menggunakan breast pump utk memberikan bayi susu. Sy menggunakan teknik perahan susu ibu utk memberikan bayi sy susu.

Masalah puting pendek boleh diatasi dan dgn latihan dan kesungguhan, bayi masih dpt menyusu dpd ibunya dgn jayanya. Tetapi penyebab bayi reject breast ibu lebih kpd sebab spt yg saya jelaskan di atas.
Memberi susu perahan boleh menjadi penyelamat.

Adakah kualiti susu perahan sama dgn susu ibu secara terus dan adakah wajar sy memberikan susu perahan ketika bayi sy masih berumur kurang dari 2 bln?

Dari segi ini agak susah nak dijelaskan... kerana cara penyediaan susu perahan boleh mengurangkan kualitinya spt kehilangan vitamin dan antibodi TETAPI susu ibu memang SANGAT BERKUALITI sama ada yg diperah atau fresh dpd breast kalau nak bandingkan dgn FM.

Sekiranya pada masa bayi saya berumur kurang dari 2bln ini saya sudah mula memberikan susu formula dan juga susu perahan ibu, adakah menjadi masalah atau terdapat kemudaratan kepada bayi sy akibat memberikan susu yg berselang2 susu formula dgn susu badan

Saya amat2 mengharapkan puan tidak memberi susu campuran spt ini kerana susu ibu yg diminum oleh bayi mengandungi bahan melawan penyakit spt IgA, IgG, IgM, lactobacillus dll yg akan menyaluti sepanjang saluran pencernaannya utk melindunginya dpd jangkitan atau antigen luar. Pemberian minuman lain waima AIR MASAK sekalipun (apatah lagi FM) akan melarutkan lapisan bahan tadi. Jadi perlindungan bayi telah dibuang dpdnya maka sia-sialah usaha penyusuan sebelumnya. (FM sebenarnya mengandungi sejenis bakteria yg tidak mampu dibuang walaupun kita sudah membancuh susu dgn air mendidih!)
Sebab itu juga penyusuan eksklusif 6 bulan bayi x perlu diberi air masak.

No comments: