Wednesday, December 31, 2008

Dugaan...


Hari Rabu minggu lepas ARANE demam. Sampai la hari Ahad barulah baik betul. Sepanjang demam tu... memang sangat menguji kesabaran. Tambahan pula saya sakit mata. Mata susah nak buka, kepala pening. Itu pun saya tak makan ubat gatal yang memberi kesan mengantuk. Kalau makan ubat tu, macam mana nak jaga ARANE. Nasib baik mak dan ayah datang sini. Kalau tak, entah macam mana la saya nak jaga ARANE. ARANE sentiasa merengek minta di dukung. Kadang-kadang meraung seperti kesakitan. Dukung menangis, beri susu menangis, serba tak kena. Mungkin sakit nak tumbuh gigi atau pun memang sedang dalam proses beralih bulan. Dugaan ini sungguh mencabar kesabaran saya.

Sekarang ni tinggal batuk berkahak. Tapi tak meragam lagi. Cuma sentiasa nak beteman sebab ARANE sibuk nak berdiri. Habis badan saya dijadikan alat untuk memanjat. Baby cot pun dia dah boleh panjat sendiri, dan berdiri di dalamnya. Merangkak dah boleh dua tiga langkah, lepas tu dia behenti dan terus menjulur.

Monday, December 29, 2008

Makanan Perlu Dielakkan Sehingga Bayi 2 Tahun





Semakin bayi anda membesar, semakin dia berminat mahu mencapai dan merasa makanan yang anda makan. Anda juga semakin tidak sabar untuk memperkenalkan makanan yang baru kepada anak anda.

Perlu diingat, tidak semua makanan sesuai untuk bayi anda kerana ada antara makanan belum lagi sesuai dengan sistem penghadaman bayi anda yang belum matang dan juga boleh membawa kepada masalah alahan. Tercekik juga adalah antara sebab kenapa sesetengah makanan tidak sesuai dimakan oleh bayi anda. Penting untuk anda tahu makanan yang perlu dielakkan. Teruskan membaca…

Makanan Yang Perlu Dielakkan: Baru Lahir Hingga 4 atau Hingga 6 Bulan

  • Semua makanan pejal :
    Sistem penghadaman bayi belum dapat menghadam makanan pejal dengan sempurna.

Makanan Yang Perlu Dielakkan: 4 Hingga 12 bulan

  • Garam, gula dan rempah-rempah yang pedas dan kuat :
    Sistem penghadaman bayi belum bersedia. Anda mungkin menghadapi masalah memberi anak anda makan makanan yang berkhasiat jika anak anda diperkenalkan dengan rasa manis gula terlalu awal.
  • Makanan Yang Telah Diproses:
    Sup, sayur dan buah-buahan dalam tin mempunyai kandungan garam dan gula yang tinggi.
  • Putih Telur :
    Bayi boleh makan kuning telur etapi anda perlu tunggu sehingga bayi berumur sekurang-kurangnya setahun untuk memberinya putih telur kerana risiko alahan putih telur adalah tinggi.
  • Buah-buahan Citrus:
    {mosimage}Buah-buahan dan jus citrus seperti buah oren, lemon dan anggur boleh menyebabkan alahan terhadap bayi bawah setahun terutamanya jika terdapat sejarah alahan dalam keluarga. Buah-buahan citrus juga mengandungi asid yang tinggi dan boleh menyebabkan ruam yang pedih.
  • Madu :
    Walaupun madu sangat berkhasiat tetapi ia tidak sesuai untuk bayi berumur bawah setahun kerana boleh menyebabkan 'botulism' yang boleh membawa kepada maut!
  • {mosimage}Kacang, Mentega Kacang :
    Selain daripada risiko alahan kepada kacang yang sangat tinggi, kacang juga boleh menyebabkan bayi tercekik terutamanya mentega kacang.
  • Susu Lembu, Susu Kambing, Susu Soya dan semua produk susu yang tidak dipasteur :
    Teruskan dengan susu ibu atau susu formula sehingga bayi setahun. Bayi masih belum boleh menghadam protein dalam susu lembu dan kandungan mineral yang tinggi boleh merosakkan buah pinggang bayi. Ia juga tidak mempunyai semua khasiat yang bayi perlukan. Produk susu lain seperti yogurt dan keju boleh diambil hanya jika tiada sejarah alahan terhadap susu lembu dalam keluarga.
  • Makanan Laut :
    Makanan laut terutamanya yang bercengkerang antara makanan yang mempunyai risiko alahan yang tinggi.
  • Air Kopi, Teh, Sebarang jenis minuman berkafein dan juga minuman berkarbonat.
  • Jus Buah Pekat :
    Cairkan dahulu jus buah dengan nisbah jus:air adalah 1:10.
  • Gandum dan Produk Gandum : Kebanyakan bayi boleh menerima gandum (dalam bijirin, roti atau biskut) di dalam diet mereka apabila umur mereka 6-8 bulan. Tetapi anda boleh tunggu sehingga umurnya setahun jika anda risau akan masalah alergi.
  • Lain-lain Makanan Yang Mungkin Bayi Alah :
    Tunggu hingga umurnya setahun jika keluarga anda ada sejarah alahan terhadap apa-apa jenis makanan seperti jagung, soya, coklat. Jika sejarah alahan adalah teruk, tunggu sehingga 3 tahun.

Makanan Yang Perlu Dielakkan: 12 bulan hingga 24 bulan

  • Susu Rendah Lemak :
    Bayi/kanak-kanak yang sedang membesar memerlukan lemak dan kalori untuk pertumbuhan dan pembesaran. Selepas umurnya 2 tahun, anda boleh mula memberi susu rendah lemak jika anak anda terlebih berat. Berbincang dengan doktor anda seelok-eloknya.
  • Lain-lain Makanan Yang Mungkin Bayi Alah :
    Tunggu hingga umurnya setahun jika keluarga anda ada sejarah alahan terhadap apa-apa jenis makanan seperti jagung, soya, coklat. Jika sejarah alahan adalah teruk, tunggu sehingga 3 tahun.

Khasiat dan kebaikan susu ibu

Susu ibu merupakan makanan dan minuman terbaik untuk bayi terutamanya sejak lahir hingga bayi berusia enam bulan. Ia mengandungi semua khasiat dalam imbangan yang betul. Sebaik selepas melahirkan, susu pertama kental berwarna kekuningan. Susu ini dinamakan kolostrum. Khasiatnya amat tinggi. Kandungan proteinnya tiga kali ganda melebihi susu ibu biasa. Ia mengandungi antibodi yang tinggi serta lebih sel darah putih.

Kolostrum mampu melawan jangkitan pelbagai penyakit seperti cirit- birit, selesema dan radang paru-paru. Malah ia bertindak sebagai imunisasi pertama. Ibu-ibu digalakkan kerap menyusui ibu pada hari-hari pertama kelahiran bagi membekalkan kolostrum secukupnya pada bayi. Sesetengah ibu tidak mahu memberikan susu mereka pada bayi pada waktu ini kerana menurut mereka susu belum ada. Kekeliruan ini merugikan kerana bayi seharus mendapat kolostrum sebanvak mungkin.

Teknologi moden cuba meniru merumus susu formula agar menyamai susu ibu. Namun sehingga kini khasiat dan kebaikan yang terkandung di dalam susu ibu tidak dapat disamai apalagi untuk ditandingi. Antara kebaikan susu ibu adalah ia mengandungi zat makanan dalam nisbah yang betul dan isi kandungannya berubah mengikut keperluan bayi membesar. Komposisi zat dan vitaminnya sesuai dan mencukupi untuk bayi. Ia mengandungi enzim lipase yang menghadamkan lemak.

Susu ibu bersih dan bebas bakteria. Selain itu ia mengandungi anti jangkitan yang melawan pelbagai jangkitan penyakit. Antaranya sel darah putih hidup (leucocytes) yang membunuh bakteria. Antibodi (immunoglobulins) mampu menentang jangkitan penyakit biasa sehinggalah bayi berupaya membentuk antibodinya sendiri. Sekiranya si ibu mempunyai jangkitan, antibodi yang dapat melawan jangkitan tersebut akan hadir di dalam susu ibu.

Kita kerap melihat bayi kecil menangis tanpa henti berjam-jam lamanya. Besar kemungkinan perutnya kembung. Sekiranya bayi menyusui ibu sepenuhnya pada usia tiga bulan, masalah ini dapat diatasi. Ini kerana terdapat bahan dinamakan bifudus factor membantu bakteria istimewa Lactobasillus bifidus membiak dan menentang bakteria yang menyebabkan diare atau cirit-birit. Selain diare, susu ibu berjaya menentang jangkitan penyakit biasa seperti enzema, lelah dan sembelit.

Susu ibu tersedia bila-bila masa pada suhu badan dan sentiasa steril. Susu tepung akan masam selepas beberapa jam tetapi susu badan tidak pernah rosak walaupun bayi tidak menetek beberapa hari. Kebaikan susu ibu bukan sekadar menjadi penawar dan bertindak sebagai tembok menghalang penyakit malah ia mampu meningkatkan kecerdasan otak bayi. Dua kajian terbaru Cambridge di England dan Flinders Australia membuktikan bayi yang disusui badan, kecerdasan IQnya mampu mencecah tahap tujuh hingga 10 mata melebihi IQ biasa.

Dan kajian dari Holland menunjukkan susu ibu mengandungi Asid Docosahexanoic dan Asid Arachidonic yang tidak diperolehi dalam susu tiruan berguna untuk pertumbuhan sistem tumpuan nervous.

Wednesday, December 24, 2008

8 bulan

ARANE dah tumbuh gigi 2 batang bawah, 1 batang yang atas. Tapi belum panjang lagi. Baru tunggul je...

Sekarang ni tengah belajar membetulkan kedudukan daripada tiarap untuk duduk. Kadang-kadang berjaya duduk, kadang-kadang terjatuh balik. Masih belum kuat untuk merangkak lagi. Tapi kalau menjulur tu memang laju. Satu rumah boleh pusing.

Mulut pulak memang tak reti diam. Suka buat suara macam-macam, terutama suara 'mengaum'.

Saturday, December 13, 2008

Sehari Sebelum Lahir Ke Dunia

Suatu hari seorang bayi siap untuk dilahirkan ke dunia...
Dia bertanya kepada Tuhan :
" Para malaikat disini mengatakan bahawa besok Engkau akan mengirimkan saya kedunia, tetapi bagaimana cara saya hidup disana; saya begitu kecil dan lemah ?"

Dan Tuhan menjawab:
"Aku telah memilih satu malaikat untukmu. Ia akan menjaga dan mengasihimu ."

Bayi bertanya lagi:
"Tetapi disini; didalam syurga ini, apa yang saya lakukan hanyalah bernyanyi, bermain dan tertawa...Inikan sudah cukup bagi saya untuk berbahagia."

"Malaikatmu akan bernyanyi dan tersenyum untukmu setiap hari. Dan kamu akan merasakan kehangatan cintanya dan menjadi lebih berbahagia"

"Dan bagaimana bisa saya mengerti disaat orang-orang berbicara kepada saya jika saya tidak mengerti bahasa mereka ?"

"Malaikatmu akan berbicara kepadamu dengan bahasa yang paling indah yang pernah kamu dengar; dan dengan penuh kesabaran dan perhatian. Dia akan mengajar kepadamu cara berbicara."

"Dan apa yang akan saya lakukan saat saya ingin berbicara kepadaMu ?"

"Malaikatmu akan mengajarkan bagaimana cara kamu berdoa"

"Saya mendengar bahawa di Bumi banyak orang jahat. Siapa yang akan melindungi saya ?

"Malaikatmu akan melindungimu; walaupun hal tersebut mungkin akan mengancam jiwanya"

"Tapi, saya pasti akan merasa sedih kerana tidak melihatMu lagi"

"Malaikatmu akan menceritakan kepadamu tentang Aku, dan akan mengajarkan bagaimana agar kamu bisa kembali kepadaKu; walaupun sesungguhnya Aku akan sentiasa disisimu"

Disaat itu, Syurga begitu tenang dan heningnya sehingga suara dari Bumi dapat terdengar, dan sang bayi bertanya perlahan "Tuhan, jika saya harus pergi sekarang, bisakah Kamu memberitahuku nama malaikat tersebut ?"
"Kamu akan memanggil malaikatmu itu: "IBU "

Ingatlah sentiasa kasih sayang dan pengorbanan ibu. Berbakti, berdoa dan cintailah dia sepanjang masa..... Dialah sesatunya harta yang tiada galang gantinya dunia akhirat....

Dan untuk para ibu, ingatlah kisah ini dikala kamu hilang sabar dengan karenah anak-anak yang sedang embesar...sesungguh nya Syurga itu dibawah telapak kakimu...

inspired by memorizulaiqha's blog

Friday, December 12, 2008

Miya snack- biskut rubber

2cups of oat yg telah dikisar
pinch of salt
1tbspoon baking powder
1tbspoon vanila
3bijik pisang monte yg over ripe atau 6bijik pisang emas
3tablespoon of oil (suka suki nak guna oil ape/but dont use penut oil or corn oil for kids below 1yrs old)

cara buatnye:
1)mix dry with dry & wet with wet.
2) mix all the stuff sampai sebati. it will look like bancuhan cekodok pisang, but it wont stick much to the spatula (coz ade minyak tu)
3) in baking tray (lined with baking sheet or alum foil), spoon the bancuhan & drop dia memanjang on the tray. buat rectangular shape 1inci lebar & 2-3 inci panjang.
4)baked dlm oven 200darjah celcius for about 20mins.

inspired by mama-miya

Tuesday, December 9, 2008

Al-Fatihah...

Pemergian seorang sahabat baik semasa di UTM, Mohd. Haslil. Haslil meninggalkan seorang isteri, Aspalela, juga kawan saya, dan dua orang anak hasil perkahwinan mereka. Haslil adalah antara sahabat yang suka bersaing dalam pelajaran dengan saya semasa belajar di UTM.

Haslil telah meninggal disebabkan sesak nafas. Beliau mengajar di Sabah dan sedang bercuti di kampungnya, Segamat.

Sesungguhnya kita boleh 'dijemput' pada bila-bila masa sahaja... Semoga rohnya dicucuri rahmat.. Amin..

Kepada Aspalela, tabah menghadapi dugaanNya....

p/s : gambar ini ehsan daripada Noor Shela.

Saturday, December 6, 2008

Kenapa Gunakan Lampin Kain (Cloth Diaper)?

Terdapat banyak perbincangan tentang kenapa perlu kita gunakan lampin kain, berhenti menggunakan lampin pakai buang. Pada masa ini, terdapat banyak artikel di internet tentang isu ini, berikut dihuraikan serba sedikit kenapa kita perlu memilih menggunakan lampin kain. Tapi, fikirkanlah... adakah anda mahu memakai kertas dan plastik, atau memakai kain kapas lembut?

Isu Kesihatan

Lampin Pakai Buang mengandungi bahan kimia sintetik di dalamnya.
  • Dioxin - bahan yan terhasil dari proses pelunturan. Kertas yang digunakan bagi menghasilkan lampin pakai buang perlu dilunturkan supaya nampak putih dan bersih. Dioksin merupakan toksin bersifat karsinogen (menyebabkan kanser) Penggunaannya telah dilarang dibanyak negara, tetapi tidak termasuk USA.
  • Sodium polyacrylate - Bahan ini dimasukkan ke dalam lampin pakai buang untuk membuatnya menyerap dengan banyak. Ia akan bertukar kepada gel apabila basah. Ia boleh menyebabkan kulit bayi menjadi kemerah0merahan sekiranya lampin lambat ditukar. Dalam kes alahan kronik, ia boleh menyebabkan muntah-muntah, demam serta jangkitan kuman. Gel ini tidak lagi digunakan dalam pembuatan tampon wanita sejak 1995 kerana dikaitkan dengan Toxic Shock Syndrome.
  • TRIBUTYL TIN (TBT) - Di label sebagai environmental pollutant dan sangat toksik. Ia boleh menganggu sistem hormon dan imunisasi badan.
  • Kes ruam lampin yang kian meningkat - Menurut Journal of Pediatrics, 54% dari bayi berumur 1 bulan yang menggunakan lampin pakai buang mendapat ruam lampin. Kajian perubatan lain pula telah mendapati bahawa kes ruam lampin telah meningkat dari 7% ke 78% dari tahun 1955 ke 1991. Ini dikatakan selari dengan peningkatan penggunaan lampin pakai buang. Sebab-sebab yang ruam lampin adalah alahan, kekrangan pengudaraan di dalam lampin, kepanasan, dan bayi tidak ditukar lampinnya dengan kerap kerana bayi tidak merasai kebasahan sebagaimana memakai lampin kain. Ia adalah bahaya kerana membiarkan bayi memakai lampin yang sama sehingga berjam-jam akan menyebabkan bakteria bertindakbalas dengan ammonia dalam air kencing, dan menyebabkan ruam lampin.
  • Lampin Pakai Buang juga dikaitkan dengan Asma (lelah).
Satu kajian yang dijalankan di Jerman pada tahun 2000 telah mendapati bahawa lampin pakai buang menaikkan suhu sekitar skrotum dan boleh menjadi punca rosaknya mekanisma penyejukan yang semulajadi. Ia boleh memberi kesan kepada kesuburan pada masa akan datang.

Isu Alam Sekitar

Lebih dari 27 juta lampin pakai buang sampai ke tempat longgokan sampah di serata dunia. Sehelai lampin pakai buang mengambil masa sehingga 500 tahun untuk mereput dengan sendirinya. Di rumah yang mempunyai anak kecil, lampin pakai buang menyumbang 50% dari keseluruhan sampah yang dikeluarkan dari rumah itu. Lampin pakai buang akan mencemarkan air dan menybabkan penyakit apabila terkumpul dengan banyaknya di tempat longgokan sampah. Lampin pakai buang menggunakan banyak bahan mentah bagi menghasilkannya, termasuk pokok yang menghasilkan kertas, serta bahan kimia bagi menghasilkan plastik.

Lampin Kain ternyata lebih mesra alam.

Kos

Wang adalah faktor penting yang perlu diambilkira semasa memilih sistem bagi menggunakan lampin kain. Penggunaan lampin pakai buang merupakan kos berterusan dan sangat mahal apabila dicongak balik, lebih-lebih lagi bagi keluarga yang mempunyai lebih dari seorang anak kecil yang memakai lampin. Penjimatan kos dengan menggunakan lampin kain dapat dilihat dalam perbandingan di bawah:

Kos bagi lampin pakai buang

Anak anda menggunakan 7 lampin pakai-buang sehari pada kos RM0.60 setiap satu

RM0.60 X 7=RM4.20 sehari

RM4.20 X 365 hari=RM1533 setahun

RM1533 X 3 =RM4599 untuk 3 tahun


Kos menggunakan lampin kain

Untuk kemudahan anda, anda perlu menggunakan sekurang-kurangnya 12 helai, jika anda ingin mencucinya setiap hari:

Sehelai lampin : RM64

Insert (Lapisan Dalam): RM18

Jumlahnya: RM82

Beli 12 helai: 12 X RM 82 =RM984

Beli 24 helai: 24 X RM82 =RM1968 (lebih banyak lampin, lebih tahan lama kerana lambat lusuh)

Kos kekal sepanjang 3 tahun & boleh menggunakan lampin yang sama sekiranyaingin menambah keluarga.

Wednesday, December 3, 2008

Baru Beli CD

ni gambar CD yang dah lame pakai. berbaloi beli. sebulan ARANE pakai lebih kurang 2 bungkus lampin pakai buang. sejak pakai CD yang 3 helai ni boleh jimat 1 bungkus lampin pakai buang.


ha... yang ni baru je sampai semalam...brand Bumgenius, Happy Heiny's dan Bumwear. ni tengah pre wash. yang siksanya kene prewash dan kering ulang proses tu sampai 3 atau 4 kali.

sekarang dah ade 6 helai CD. Berapa belanja yang dihabiskan untuk beli CD? Entah la.. tak kira. yang penting boleh guna sampai anak2 yang seterusnya dan boleh kurangkan sampah dalam dunia ni. anak-anak lepas ni kot baru rasa untungnya beli CD ni. Sejak pakai CD dah tak perlu bangun malam untuk tukar lampin. sebab dah beli yang paling power untuk pakai malam. ARANE memang kuat kencing!

Saturday, November 29, 2008

7 bulan 1 minggu

Bangun pagi, ayah angkat tangan ARANE untuk dudukkan ARANE, tapi bukan duduk, ARANE terus berdiri! Tapi kene pegang tangan la. Seronok tengok ARANE dah belajar berdiri. Malam tadi ARANE betul-betul meragam. Sakit perut agaknya. Tak tidur kami dibuatnya. Ayah urut dan bagi ubat kembung baru la boleh tidur lena. Rupanya ARANE sakit perut. Salah makan agaknya. Ibu bagi ayam. Mungkin tak sesuai makan ayam lagi.

Pagi tadi, ibu tengah panaskan bubur ARANE, ayah tengah mop lantai. Oleh kerana ARANE bising-bising dalam walker dan ayah pun tengah mop lantai, ibu pun letakkan ARANE dalam bumbo. Bumbo tu macam biasa ibu letak atas meja makan supaya ARANE dapat tengok ibu di dapur.

Tiba-tiba, terlepas sudu yang ibu pegang, tersirap darah ibu, terus ibu lari terkam ARANE. Ayah yang sedang mop pun terkejut. ARANE keluar sendiri dari bumbo dan tengah tiarap atas meja makan!! Bumbo tu memang ibu letak betul-betul hujung meja makan. Nasib baik ARANE keluar ke sebelah kanan. Kalau sebelah kiri, terus jatuh dari meja makan tu.

Ibu terus peluk ARANE. Allah masih sayangkan ARANE. Dia masih izinkan kita bersama. Alhamdulillah...

Ibu janji, ibu takkan letakkan bumbo atas meja lagi kalau ibu jauh dari ARANE...

Thursday, November 27, 2008

Bagaimana Untuk Menyelamatkan Kanak-kanak Yang Tercekik

Oleh: Dr Zulkifli Ismail, Consultant Paediatrician (dipetik dari Positive Parenting Magazine, Part 3,2006)

Adakah anak anda terbatuk-batuk atau tercungap-cungap untuk bernafas? Adakah bibirnya sudah menjadi biru? Jika lambat memulakan tindakan, walaupun hanya 4 minit, boleh menyebabkan kerosakan otak atau kematian. Oleh itu cuba bertenang dan bertindak pantas. Berikut diterangkan cara untuk mengeluarkan objek yang tersekat di kerongkong kanak-kanak.

Untuk Bayi
1. Pangku bayi di lengan anda dan letakkan di atas riba dengan kepalanya menghadap ke bawah. Gunakan pangkal tapak tangan anda untuk menepuk tulang belikat bayi dengan perlahan.
2. Periksa mulut bayi untuk melihat sama ada objek dapat dikeluarkan.
3. Jika nampak benda berkenaan, cuba keluarkannya. Jika tidak ulangi langkah 1.
4. Jika bayi tidak sedarkan diri, dapatkan bantuan kecemasan dan mulakan resusitasi kardiopulmonari (CPR).

Untuk Kanak-kanak Kecil
1. Letakkannya di atas riba anda dengan kepalanya menghadap ke bawah. Tepuk antara tulang belikat.
2. Jika ini gagal, terbalikkan badan anak anda dan lakukan tujahan abdomen (abdominal thrusts) hanya jika anda sudah dilatih untuk berbuat demikian.
3. Jika tidak mulakan CPR dan hubungi ambulans.

Untuk Kanak-kanak yang sudah boleh berdiri
1. Tepuknya dengan tegap di bahagian antara tulang belikat.
2. Jika tidak berjaya berdiri di belakang si kecil dan peluk pinggangnya. Genggam tangan anda dan letakkannya di bwah tulang dada. Pautkan genggaman anda dengan tangan yang satu lagi dan dengan cepat, tariknya ke dalam sehingga objek berjaya dikeluarkan. Teknik ini dipanggil ‘Heimlich Manoeuvre’
3. Hubungi ambulans dan mulakan CPR sekiranya teknik di atas tidak berjaya.

AWAS! Jangan Sesekali menggunakan teknik ‘Heimlich Manoeuvre’ atau tujahan abdomen ke atas bayi kerana ia boleh merosakkan organ dalamannya.

Mengelakkan daripada tercekik
• Simpan barang-barang kecil seperti duit syiling, guli, belon yang hamper pecah, kekacang dan butang di tempat yang sukar diambil oleh kanak-kanak.
• Jangan biarkan kanak-kanak makan sambil berlari.
• Jangan biarkan kanak-kanak yang lebih tua menyuap makanan kepada adiknya tanpa pengawasan orang dewasa.
• Jangan beri buah anggur, gula-gula dan kekacang sebelum anak anda berumur sekurang-kurangnya 4 tahun.
• Jangan makan ubat di depan anak anda. Mereka mungkin meniru perbuatan anda.

Cara menyimpan lampin kotor sebelum cucian mesin

Menyimpan lampin dan insert kotor adalah mudah. Anda perlukan tong kecil (saiz seperti tong sampah yang mempunyai pedal kaki yang ditekan untuk membukan penutup), baldi yang mempunyai penutup, beg kalis air (wetbag), lapik baldi lampin (diaper pail liner) atau sebarang kombinasi yang anda sukai.

Caranya, buangkan najis yang ada pada lampin ke dalam mangkuk tandas. Ini boleh dilakukan dengan cara membilas lampin agar di tepi tandas. Ada kalanya, najis akan tanggal sendiri tanpa perlu dibilas. Bagi ibu-ibu yang menyusu badan anak mereka, najis lebih mudah ditanggalkan, tanpa perlu dibil;as bersih. Ini kerana semua kotoran bayi yang menyusu badan akan tanggal dengan mudah semasa lampin dibasuh dalam mesin basuh.

Bagaimana menyediakan lampin kain baru sebelum sedia dipakai.

Sila cuci dahulu sebarang lampin kain sebelum mula digunakan kali pertama. Cuci lampin yang baru dibeli menggunakan air panas atau sejuk. Gunakan hanya setengah dari jumlah sabun pencuci yang disarankan (oleh pengilang sabun/ mesin basuh) . Anda boleh gunakan larutan pencuci jenama TOP, Pureen HAD (bukan ABD), Trojan, Fab.

Bagi hemp insert, semasa mula-mula dibeli, ia masih disaluti minyak yang memang semulajadi terdapat pada tumbuhan tersebut. Jadi, untuk menyediakan insert hemp pada serapan optima, kita perlu mencucinya dan mengeringkannya sehingga 3 atau 4 kali cucian. Paling penting, jangan cuci hemp insert beserta dengan lampin kain serta insert lain semasa pra-basuhan.

Bagi insert mikrofiber, ia boleh dicuci menggunakan air panas atau sejuk dengan menggunakan setengah sukatan pencuci yang disarankan.

Perlu diingat, jangan gunakan sebarang jenama Pelembut Fabrik kerana ia akan menyebabkan lampin kain serta insert anda kehilangan daya serapan. Bukan setakat itu sahaja, ia akan menjadi kalis air. Anda juga dilarang mencuci menggunakan Peluntur Klorin, kerana ia merosakkan fabric dan menyebabkannya reput.

Selepas membasuh, anda bolehlah mengeringkan lampin dan insert anda di penyidai atau menggunakan mesin pengering asalkan suhunya di bawah 50ยบ Celcius.

Cara menentukan sabun pencuci yang sesuai untuk lampin kain dan insert:

1) TIDAK mengandungi pelembut fabric

2) TIDAK mengandungi sebarang enzim

3) TIDAK mengandungi peluntur klorin

4) Kurang bahan pewangi

5) Senang dibilas. Kurang berbaki pada pakaian










Semasa Bekerja

Alatan yang digunakan untuk menyimpan susu yang telah dipam semasa bekerja ialah :


Ice Pack ini disimpan di dalam cooler bag seperti gambar di bawah :

Untuk Pengasuh




Ais brite (2) ini diletakkan di dalam bekas simpan sejuk bersama-sama susu perahan. Oleh itu tidak perlu menggunakan peti ais di rumah pengasuh untuk menyimpan susu perahan


















Sebelum susu dihantar kepada pengasuh, saya telah menuang susu pada setiap botol supaya tidak menyusahkan pengasuh. Setiap botol telah disukat untuk sekali minum. Berapa banyak bayi minum? Ia telah diuji semasa latihan 'kembali bekerja.' ARANE minum lebih kurang 2oz setiap sesi menyusu. Pastikan botol susu dilabel susu mana yang patut digunakan dahulu. Saya juga bekalkan satu botol 5oz sebagai tambahan jika berlaku kecemasan. Kemudian semua susu ini disimpan di dalam bekas simpan sejuk.


SEDIA DIHANTAR KE RUMAH PENGASUH!


Di rumah pengasuh, warmer ini digunakan untuk memanaskan susu. Sebaik sahaja saya menghantar ARANE, warmer ini terus dihidupkan dan diletakkan botol pertama. Setelah botol pertama digunakan, terus letakkan botol yang kedua. Dan begitulah seterusnya..

Wednesday, November 26, 2008

Tiada Susu

Susah saya hendak menjelaskan kepada rakan-rakan yang baru melahirkan anak. Ayat yang biasa didengar, "kenapa bagi susu formula pada bayi yang baru lahir?" Jawabnya, "susu tak mau keluar". "awak lainlah.. susu banyak." Saya tidak cukup ilmu untuk menangkis alasan-alasan ini. Lagipun saya memang bertuah kerana semasa kandungan 6-7 bulan, susu sudah menitis. Oleh itu, di sini saya ingin berkongsi jawapan pada alasan tersebut. Jawapan ini diberi oleh yang pakar. Saya hanya meletakkan di blog saya sebagai pemberi semangat dan rujukan.

saya mengalami ketiadaan susu pada hari pertama dan ke 2 selepas bersalin. Pada hari ke 3 baru susu mulai ada tetapi jumlahnya agak sedikit. Dalam pada itu pada hari pertama hingga hari ke 3 saya terpksa memberikan bayi sy susu formula untuk mengelakkan dia lapar.

"Ketiadaan susu" boleh dielak jika mengamalkan penyusuan awal iaitu 1 jam pertama selepas bersalin. Susu sebenarnya telah ada dan terbentuk sebaik kelahiran kerana tindakan hormon, cuma pengeluarannya perlu dibantu dgn sedikit rangsangan. Hisapan bayi adalah rangsangan terbaik. Nasihat kpd bakal2 ibu, pastikan ibu2 menyusu bayi seawal 1 jam pertama (kalau baby tidur kejutkan dia dan "paksa" dia hisap, jgn tunggu sehingga bayi bangun atau menangis.

Memberi susu formula pada awal2 kelahirannya boleh menyebabkan masalah keliru puting berlaku. Ini adalah kerana bayi terlalu awal diperkenalkan dgn puting tiruan dan bukan puting ori ibunya. Jadi bayi sudah pasti akan merasa tidak selesa bila kali pertama disuruh menghisap terus dpd ibunya kerana sebelum ini dia telah menyusu dgn mudahnya melalui puting tiruan. Ingat! puting tiruan x perlu kekuatan otot mulut utk menghisap, tadah je mulut, air susu keluar dgn senang manakala menyusu direct dpd ibu perlu kawalan otot mulut. Jadi baby akan reject puting ibu.
Memberi susu formula pada usia bayi yg terlalu awal itu mendedahkannya kepada pencemaran/penyakit. Sistem imunisasi bayi belum begitu baik dan kuat, sudah dimasukkan patogen ke dalam badannya... Terpaksa la dia berhempas pulas utk menentangnya... kesian kan? Tetapi kadang2 ibu2 tiada pilihan lain selain memberi bayi FM kerana lagi kesian kalau anak lapar... mudah-mudahan kolustrum yg diterimanya kemudian dpt membantunya melindungi badan dpd segala patogen itu. insya Allah.

Dalam pada itu selepas hari ke 3 apabila susu sy mulai byk, sy mula cuba memberikan susu badan secara terus kepada bayi sy tetapi dia agak sukar untuk menghisap kerana puting buah dada saya agak pendek dan bayi sy sudah terbiasa dengan puting botol susu.
Jadi sebagai langkah penyelesaian,sy tpksa menggunakan breast pump utk memberikan bayi susu. Sy menggunakan teknik perahan susu ibu utk memberikan bayi sy susu.

Masalah puting pendek boleh diatasi dan dgn latihan dan kesungguhan, bayi masih dpt menyusu dpd ibunya dgn jayanya. Tetapi penyebab bayi reject breast ibu lebih kpd sebab spt yg saya jelaskan di atas.
Memberi susu perahan boleh menjadi penyelamat.

Adakah kualiti susu perahan sama dgn susu ibu secara terus dan adakah wajar sy memberikan susu perahan ketika bayi sy masih berumur kurang dari 2 bln?

Dari segi ini agak susah nak dijelaskan... kerana cara penyediaan susu perahan boleh mengurangkan kualitinya spt kehilangan vitamin dan antibodi TETAPI susu ibu memang SANGAT BERKUALITI sama ada yg diperah atau fresh dpd breast kalau nak bandingkan dgn FM.

Sekiranya pada masa bayi saya berumur kurang dari 2bln ini saya sudah mula memberikan susu formula dan juga susu perahan ibu, adakah menjadi masalah atau terdapat kemudaratan kepada bayi sy akibat memberikan susu yg berselang2 susu formula dgn susu badan

Saya amat2 mengharapkan puan tidak memberi susu campuran spt ini kerana susu ibu yg diminum oleh bayi mengandungi bahan melawan penyakit spt IgA, IgG, IgM, lactobacillus dll yg akan menyaluti sepanjang saluran pencernaannya utk melindunginya dpd jangkitan atau antigen luar. Pemberian minuman lain waima AIR MASAK sekalipun (apatah lagi FM) akan melarutkan lapisan bahan tadi. Jadi perlindungan bayi telah dibuang dpdnya maka sia-sialah usaha penyusuan sebelumnya. (FM sebenarnya mengandungi sejenis bakteria yg tidak mampu dibuang walaupun kita sudah membancuh susu dgn air mendidih!)
Sebab itu juga penyusuan eksklusif 6 bulan bayi x perlu diberi air masak.

Sebab Kebocoran

Kisahnya, kadang-kadang bila guna cloth diaper ni, ada yang tak tahan setengah jam pun.

Antara sebab menyebabkan bocor ialah,

1) kita pernah gunakan pelembut fabriK (softlan, petals, downy4X dll brand) semasa cuci diaper atau insert. Pelembut fabrik ni akan salut diaper dan insert macam lilin, jadi setitik air pun takkan masuk ke dalam diaper. Sekali kencing je, terus bocor.

2) Mendapan lebihan sabun pencuci dalam diaper dan insert menybabkan diaper dan insert kurang menyerap.

CARA MENGATASINYA: (Lakukan 2 minggu sekali atau sebulan sekali)

1) Campurkan 1/2 cawan cuka makan ke dalam sebaldi air. Rendamkan diaper dan insert ke dalam campuran air dan cuka tadi. Bilas dan keringkan seperti biasa.

Insya-Allah, selepas kita dah bilas dan keringkan, serapan diaper dan insert akan bertambah baik.

Petua lain.. kita boleh masukkan sesudu kecil baking soda ke dalam cucian, dan kurangkan penggunaan sabun pencuci. Baking soda dapat menambah 'kuasa' sabun pencuci.

Elakkan dari gunakan pekatan dynamo sebab dynamo jenis yang susah dibilas dan akan berbaki pada kain walaupun kita tak nampak.

Saturday, November 22, 2008

Thursday, November 20, 2008

Bubur Ikan Merah

Bahan2nya
1/3 cawan beras+air untuk buat bubur,
isi ikan merah/ayam
sayuran hijau
2 sudu teh minyak masak.

Cara penyediannya ada 2, pertama masakkankan bahan2 tadi secara berasingan. Maknanya buat bubur, rebuskan ikan/ayam celur sayur. Kemudian bahan2 tadi perlu dilenyekkan atau blender satu persatu dan campur semua sekali termasuk minyak masak. Kalau rasa tak sesuai masukkan minyak masak macam tu je, boleh juga buat minyak tu untuk menumis sayur.

Cara ke-2, campur semua bahan2 tu sebagai bubur dan bila dah masak, lenyek atau blender dan boleh la bagi baby makan dengan berseleranya. Nyumm..nyumm...

inspired by SI

Bumbo

ARANE mula menggunakan bumbo sejak berusia 3 bulan. Masa tu dia dah boleh tegakkan kepalanya. Sape-sape tengok ARANE duduk dalam bumbo ni kata kesian sebab bayi tak boleh diberi duduk lagi, tulang dia tak kuat. Tapi saya percaya pada design bumbo ni. Bumbo memang telah di design untuk bayi yang tak boleh duduk. Ia diperbuat daripada getah. Masa berusia 6 bulan, ARANE dah boleh duduk tegak. Harganya rm159. Mungkin dengan harga yang sebegitu, sesetengah orang kata baik beli walker terus. Tapi bayi 3 bulan mane leh duduk dalam walker.

Banyak jasa bumbo ni, antaranya :
  • Sejak ada bumbo ni, saya dan suami boleh makan bersama. Dengan meletakkan bumbo di atas meja makan, kami dapat menikmati makan malam bersama-sama. Sangat2 berguna waktu buka puasa dan sahur.
  • Makan kat luar pun boleh bawa bumbo ni. Letak atas meja, dan makan bersama-sama.
  • Boleh biar ARANE tengok tv, main2 sementara saya memasak atau buat kerja rumah.
  • Senang nak suap makan. Tak perlu beli high chair. Takut jatuh lak. Masuk walker asik jalan-jalan je.
  • Masa kat Carefour boleh letak ARANE dan bumbo ni dalam troli. Walaupun dia dah boleh duduk, dan boleh letak kat tempat baby dalam troli tu, tapi tangan ARANE ni suke mencapai barang2. Bahaya. Letak dalam bumbo dia leh main dalam troli tu.
Aksi-aksi ARANE bersama bumbo


7 bulan


ARANE dah 7 bulan. Makin besar anak ibu! ARANE dah mula angkat punggung. Mungkin nak merangkak. Kalau dah merangkak, penat la ibu kemas rumah. Semalam, duduk dalam kereta ibu, dah pandai amik duit syiling nak masuk mulut. Nasib baik nampak.
ARANE pun dah faham sekarang, kalau orang tido, maknanya dia pun kene tido. Pelan2 dia akan tertidur sendiri. Tapi kene tengok2 juga sebab takut dia golek2, nanti jatuh katil pula.
ARANE suke tengok ibu dan ayah solat. Diam je dia tengok kami solat. Kalau ibu nak solat, ibu selalu pesan pada ARANE supaya kawan dengan malaikat sementara ibu nak solat.
ARANE dah pandai datang kalau ibu panggil. Suka tengok cerita kartun. Malam-malam kalau menonton tv ARANE suka duduk dekat sebelah ibu, kadang-kadang baring-baring sambil man-main atas peha ibu.
Dah 7 bulan ni, boleh la tambah protien dalam makanan ARANE. Nak try bagi tauhu jepun dan ikan. Paling ARANE suke makan sekarang ni ialah bubur campur labu dan bubur campur brokoli. Kalau campur lobak, kureng sket.

Tuesday, November 18, 2008

Breastfeeding @ Public


Tengah syok2 ronda-ronda kat The Curve, tetiba ARANE nak susu. Oleh kerana tak biasa kat tempat ni. dan malas nak cari nursing room, terus saya cari kerusi, keluarkan nursing cover, bagi la susu.


Ni pulak kat dalam Aquaria KLCC. Berehat sebentar sambil bagi ARANE susu. Lepas ni boleh sambung tengok ikan. Saya lebih selesa gunakan nursing cover. Nursing cover tu buat sendiri, gunakan kain silk supaya tak panas.

Penyimpanan Susu Ibu



Ini ialah cara saya simpan stok susu. Bolah simpan dalam plastik playtex tu atau pun bekas dadih. Bekas dadih tu boleh muat 3oz dan plastik playtex tu boleh muat max 5oz. Saya lebih senang tulis tarikh luput. Ade sesetengah orang tulis tarikh mula menyimpan susu. Ikut lah pada kesukaan masing-masing.

Oleh kerana ARANE dah mula makan solid food, saya kisar sayur-sayuran dan masukkan dalam kiub ais. Bila nak guna, terus ambil dari situ je. Boleh simpan dalam seminggu.

Saturday, November 8, 2008

Kumpulan Gagak Hitam

Muka-muka orang baru belajar bayo hutang kete


Ni pun same... tak abih lagi bayo kete ni. NBM (N Budak Muo)

Faculty of Edu UTM

Haslil, Yon, Zuhair tengah buat projek elektronik. Anak kesayangan arwah En. Yusup la katakan....
Ha... tengok baik2 graf kat osiloskop tu. nak yang licin. tak boleh ade jerawat! kalau ade jerawat kene letak Avon. tu kata arwah En. Yusup Kayat la..






Saya penah gune mesin ni untuk bengkokkan alumunium. Projek Cap Ayam pun gune tau.






Suhai konon2 paham!






Che Su sedang menumpukan perhatian. mane En. Kam or En. Is? (En. Kam : saya tak tau nama dia. tapi oleh kerana dia ade janggut panjang, maka kekawan pun panggil dia En. Kam.. hehehe.. jahat sungguh)






Yuzaidi aka Kasuit... berlakon tepi aircond.








Saya dh tak ingat nama sape tah depa ni.. tapi muka ingat la..




En. Mohsin bagai bapa yang penyayang. Lum pencen lagi tau. Kalau nak bagi dia kenal saya, mesti sebut "saya batch Noraniha, Rohatul Bani," baru dia ingat saya batch mane.







Atul, sebelah Atul tu saya rasa kawan baiknya, iaitu suhai. Kawan baik shela, ricky dan bob. Tentu Shela merindui mereka.








Bilik kuliah C15. Salu tinggal payung kat sini.





* mana baju bengkel korang? ade lagi ke? saya punye dah jahanam disebabkan bulu-bulu fiber glass. penat kan kite study macam ni dulu.. korang ingat lagi ke? nak baca osiloskop, nak gune mesin2 tu.

*ingatlah pada pensyarah-pensyarah kesayangan...
  • Pn. Fadila yang digeruni (tak penah ponteng kelas Pn. Fadila),
  • Cik Sarimah yang penyayang
  • En. Kamalulariffin, korang jangan main2 masa buat wiring, nanti kene sebat dengan wayar.
  • En. Abdul Rahim Abdul Rahman.. sape2 yang amik kalkulus ngan dia? Aduhhh.. sakit jantung kalau kene soal.
  • Arwah En. Yusup Kayat yang penuh cerita. daripada cerita haiwan, tumbuh-tumbuhan, hantu dan sebagainya.
  • En. Joe yang hemsem, tak mengajar saya tapi tiap semester mesti jumpa sebab dia penasihat akademik dan felo saya.
  • Dr. Rashid, masih available lagi ke?
  • En. Rizal (analisa rangkaian) subjek pertama dan terahkir saya dapat D. Huh... lulus la jugak. tak paham langsung subjek ni.