Friday, June 8, 2012

Pengalaman Bersalin Kali Ke-3


24 Mei

Pagi- saya pergi menjalani rutin pemeriksaan di klinik kesihatan seberang jaya.  Nurse beri nasihat macam biasa, masuk telinga kanan kuar telinga kiri.  Yang saya nak dengar hanya degupan jantung baby dalam perut ni. 

Petang – Temujanji dengan Muslimah.  Memang kene pegi sebab mereka perlu tahu kondisi saya.  Kami sekeluarga pergi ke Muslimah, sebab lepas tu nak terus pegi kedai kat Bertam.  Masuk bilik doctor, semua anak-anak ikut masuk.  Saya ingatkan doctor Hanita nak scan macam biasa, dua beradik ni memang teruja nak tengok baby dalam perut ibu ni.  Tapi lain pulak yang dibuat.. ‘Ade sakit tak?’  Saya yang memang sentiasa rasa kontraksi ni mengaku je la yang memang ade sakit.  ‘Ok la baring, saya nak buat VE’.  Terkejut saya.  Berdebar-debar.  Anak-anak diminta keluar.  Doktor Hanita seluk sambil tolak perut saya, dia kata ‘3 cm’ .  Boleh tahan baby dalam perut ni.  Maksudnya baby saya ni besar.  Huhuhu…
‘Esok pagi datang la ye.  Bersalin pagi esok.  Rumah dekat je kan.’  Wah.. senangnye doctor ni cakap.  Saya dah berdebar-debar.. takutnya.. ‘Hmmm… hari Sabtu boleh tak?’  Saya pula menawar.  Hahaha.. nak bersalin normal tapi sibuk nak tentukan hari pulak.  ‘sebab saya ade kerja yang belum selesai’  terbayang kertas soalan yang tak habis tanda.  Saya merancang nak siapkan semuanya esok.  Semak kertas soalan dan tulis dalam buku rekod supaya senang orang cari markah.  ‘Petang esok la.. lepas Jumaat, sebab hari  Sabtu saya ade hal,’kata doctor Hanita.  Saya bersetuju.  Saya berkira-kira esok nak minta pengetua kecualikan menyertai Sambutan Hari Guru.  Saya nak siapkan kerja. 

Sampai kat kedai, saya sibuk tanda kertas Moral.  Call kak Liza suruh dia siap sedia untuk ambil alih tugas saya nanti.  Masa tu jugak kontraksi semakin kuat, tapi tak kerap.  Lambat lagi ni.. saya berkira-kira.  Saya ajak suami balik awal sikit sebab takut bersalin pulak.

Malam tu masih rasa sakit yang kuat (macam senggugu je..).  tapi Alhamdulillah.. saya boleh tidur dengan nyenyak.

25 Mei

Bangun pagi tu saya pegi kencing.  Ternampak la darah.  Hmmm… maksudnya saya kene bersalin pagi ni jugak.  Mandi2.. explain kat Abdul Rahman yang ibu nak kuarkan baby dalam perut, so dia kene tinggal rumah.  Nanti bila baby dah keluar, ayah akan bawa ke hospital.  Dia pun setuju dan faham.  Anak yang taat dan pandai.  Iffah masih tidur.  Bye..bye anak-anak ibu..

Saya rasa nak sarapan dulu.  Tapi kontraksi ni menakutkan la pulak.. suami ikut je saya.  Sambil suami memandu ke Muslimah, saya ambil keputusan nak sarapan dulu.  Saya tau yang saya ni lambat bersalin.  Takut tak cukup tenaga dan suami pulak lapar menanti.  Kami bersarapan roti canai kat area Muslimah.  Tak sedap langsung.. hmm… ape2 pun tak sedap masa tu.  Yang terfikir camne nak bersalin je… Maklumah ini kali pertama saya bersalin di Muslimah.  Kedua-dua anak bersalin kat Hospital Kerajaan.

Sampai Muslimah, terus ke bahagian Dewan Bersalin.  Kata doctor Hanita, kad saya dah dihantar ke sana.  Masuk labour room dan nurse check tekanan darah dan VE.  4cm… ah lama lagi.. Nurse minta saya mengiring dan masukkan sesuatu.  Saya masih fobia masa induce melahirkan Iffah dulu, lalu bertanya ‘Nak induce ke?’  ‘Tak la.. masuk ubat berak.  Tarik nafas ye’.  Huh.. selamat.  Manelah tau nak bagi cepat bersalin, hentam orang bagi induce, pas tu masok bill.. hospital swasta la katakan.

Lepas masuk ubat terus rasa nak berak.  Cepat2 dia benarkan saya masuk bilik.  Lega.. dah melepas. Hihihi… Kat sini bilik sorang satu berserta toilet. Wah.. selesanya.  Ade berapa bilik tah.. saya pun tak perasan.  Ade aircon, zikir untuk bersalin terpampang besar kat dinding.  Begitu Islamic. 

Baru teringat saya terlupa nak bawak ubat Salindah yang k.Jisma bagi.  Suami pun balik rumah, amik ubat Salindah dan kurma.  Sementara tunggu suami datang balik, saya sempat baca Surah Maryam.  Kat sini tak diberi baju macam kat Hospital Kerajaan.  Dia bagi kain je.. tu pun sebab saya kata kain batik ade dalam kereta.  Kenape ek…? Suami balik semula, saya makan ubat Salindah tu sambil berdebar2.

Dalam kul 9, Doktor Hanita masuk dengan membawa gunting.  Ngeri betul!.  Dia check VE lagi… masih 4 cm.  Dia pun pecahkan air kutuban dengan gunting tu.  Dalam kul 9.30, nurse masuk cucuk tangan masuk air.  Hm… nak induce saya la ni..

Kul 10, saya dibawa ke labour room.  Tak payah pakai tudung.. takde org lelaki pun kat situ kecuali suami saya.  Tak selesa betul katil tu.  Di depan saya terpampang zikir-zikir untuk bersalin.  Saya masih lagi sakit2 manja.  Kejap saya duduk, kejap baring menahan sakit. nurse-nurse pelatih dari MasterSkill ramai2 dok situ.  Agak rimas jugak sebab ramai dalam 5-6 orang.  Ade sorang yg tolong urut belakang saya dan yang lain sembang-sembang hal dunia.  Orang tgh sakit.. rimas lah. 

Sakit semakin kuat sampai tak terucap zikir bersalin.  Suami membaca ayat ape tah dengan Quran Android di Galaxy S2, sambil memegang tangan saya.  Saya dah pesan kat dia, tolong baca surah yasin masa saya tengah nazak tu.  Dia baca surah tu kot… 

Nurse yang dipanggil makcik datang check bukaan.  Dah 8cm.  patutlah sakit giler.. Nurse makcik tu sapu air selusuh kat perut saya sambil baca ayat ape tah.. hehehe..

Hampir kul 12, doctor Hanita datang, check bukaan, masih 8 cm.  dia pun pasang besi.. ha?? Saya minta nak bersalin macam biasa.  Tapi macam ade masalah.. saya dah panik.. rupanya dia nak vakum.  Saya belum rasa nak bersalin la.. kenapa diaorg ni?  Dah la tak pasang CTG, saya mmg sakit, tapi belum rasa nak bersalin.  Doctor Hanita vacuum dan 2 org nurse tolak perut saya.  Kata makcik nurse kepala baby tinggi.  Terdengar pulak nurse sorang lagi tu kata saya makan salindah.  Pulak…

Saya tolak tangan2 yang menekan perut saya.  Sakit la!  Dah la sakit kontraksi, tekan perut org lak tu..  2 kali Doktor Hanita vacuum, dan saya diminta teran.  Malangnya kontraksi tu datang dlm setengah minit je.. saya tak sempat nk teran habis.  Sampai kontraksi lagi saya terus teran.  Dan terasa ‘benda’ hangat keluar.   Mereka yang berada disekeliling terus azan.  Masih lagi bewarna kelabu, doctor hanita tunjukkan jantina baby kepada saya.  Alhamdulillah…. Yang ditunggu2 telah tiba.  

Bersambung...

3 comments:

Dante Lacos said...

Assalamualaikum , berapa kos bersalin di klinik muslimah?

nicesmell4ever said...

Normak rm2300,ceaser rm5000

Julia Mahir said...

Assalam.

Nak tanya, ok ke kat Muslimah?
sy tgh carik hospital jugak.
ada baca kata Muslimah takde ob/gyn, cuma MD je. so kalau ada complication akan dihantar ke hosptal sbrg jaya, betul ke? huhu