Saturday, June 23, 2012

Tidur Buai

Biasanya ibu bapa tak mahu bayinya di ajar tidur dalam buai.  Antara sebabnya nanti susah nak pegi mana2 kene bawak buai, otak bayi gegar, risiko jatuh dari buai.  Dikurniakan anak seperti Azzam, yang susah nak tidur waktu siang dan asyik nak berpangku.  Bila dah tertidur atas pangkuan, letak je.. terus menangis.  Kalau lepas menyusu, Azzam mesti nak ibu ada di sisinya (dok bawah ketiak ibu).  Saya bangun je.. menangis la dia.

Mesti orang kata saya ni dah ade bibik pun malas nak pegang anak.  Bukan macam tu, kadang2 di waktu tertentu contohnya jam 10 pagi, saya kene pastikan saya dah mula masak.  Sebab nanti jam 12 Iffah mesti minta nasi.  Saya pun dah lapar jugak mase tu.  Memang boleh bagi bibik jaga, dukung Azzam masa saya masak, tapi daripada saya bagi dia dukung, baik letak dalam buai dan bibik buai.  Tah la.. naluri keibuan saya tak suke tengok bibik dukung Azzam.

Untuk penyelesaian kes2 buai yang tersebut di atas, nak pegi mana2 contohnya Parkson tak perlulah bawak buai.  Ade stroler atau sling pun dah ok.  Comfirm baby tido.. asalkan perutnya dan punggungnya selesa.  Biasanya anak-anak saya takde masalah perut sebab minum susu ibu kecuali ibu makan bukan2.  Malam pula, lagi la syok.. tido bwh ketiak ibu, takkan tak boleh lena.  Otak bayi gegar2 tu.. janganlah enjut kuat, pelan2 je.. same la macam dukung. Kat bawah buai, letakkan bantal sebagai langkah2 keselamatan.
Dalam buai bayi tidur lebih lena (tak terjaga), kerana bayi memerlukan tidur yang mencukupi untuk tumbesarannya.

Sekian!

No comments: