Monday, November 23, 2009

Pengalaman Bersalin 2 - Kontraksi Bermula

Bile baring ni mula la mata terlelap. Tetiba saya dikejutkan untuk cek CTG. Sambil baring2 tu saya call la suami sambil memesan barang2 yang perlu di bawa untuk saya. Sikit pun saya tak rasa sakit nak bersalin.

Jam 12.30, suami datang bersama ARANE. Macam mane diaorang boleh masuk, saya pun tak tau. Sebab belum masa melawat pun. Abang bawa air akar fatimah. Dia terus rendam pokok tu dalam tuperware dan suruh saya minum. Saya pun minum dengan habuk2nye sekali. Ade la dalam 2-3 teguk saya sanggup minum. ARANE punye la gembira dapat jumpa saya, turun naik katil, jalan-jalan dalam wad. Orang katil depan yang dah bersalin tu dedua tengah kemas-kemas nak balik. Bestnye...

Saya dah mula terasa sakit kotraksi. Wah... biar betul air ni. Powernye. Sambil melayan ARANE, sambil melayan sakit. ARANE dah mula main tolak2 kerusi plastik. untuk tidak mengganggu orang lain, saya ajak suami dan ARANE turun bawah, duduk kat pondok. Macam biasa beli air tekan2 dan minum sama2.

Jam menunjukkan hampir pukul 2.00pm, sakit saya semakin kerap dan sgt sakit. Ya.. sakit yang sangat luar biasa. Tak macam saya sakit masa nak melahirkan ARANE dulu. Sakit 5 minit sekali. Tak tahannya saya.. lalu saya minta suami balik dulu sebab saya nak naik atas, nak baring. ARANE dan suami akan tunggu di rumah mertua saya. Sebab saya rasa saya akan bersalin hari ni jugak.

Sampai kat atas, shift nurse bertukar. Pulak tu ade latihan takde elektrik. Ler... time2 ni pulak dia nak buat latihan takde elektrik. Dalam wad tu dah tinggal saya dengan Wati je. Dah la saya sakit, takde lektrik pulak tu. Panas....
Tapi sejap je, sebab diaorang nak buat CTG kat saya yang tenat ni. Huh sakit betul la... sampai misi tu suruh saya mengiring, tarik nafas dan hembussss.............

Sambil-sambil sakit tu saya sempat request nak katil yg rendah. Sebab katil saya katil lama yang tinggi. Misi keling saya tak ingat nama mulanya tak bagi jugak, sbb dia kata tu katil orang operation. Tapi dia pandang keliling hanya saya dan Wati je yang ade kat situ, dia pun kata ok.
Lepas habis buat CTG, saya pun pindah ke katil depan yang lebih rendah. Misi keling dan misi hindu yang tolong saya pindahkan barang. Saya mmg dah tak larat dah. Habis diaorang kemas, saya cakap kat misi keling, saya ade rasa nak berak. Wah... kelam kabut semuanya. Cari2 doktor tengah meeting pulak. Misi keling minta nak cek bukaan saya dan saya izinkan. Ye la.. mane la tau kan. Tutup tirai, cek2 baru buka 4cm. Saya rasa nak kencing pulak.. tapi mereka langsung tak bagi pegi toilet dengan alasan, takut terberanak dalam toilet. Kami tak mau ade kes kat wad kelas 1. Ler....

Jam 4 pm, datang pulak doktor Saripah nak cek bukaan. .... yes 4cm, dan nak tolak saya pegi labour room. Saya dah sakit giler sampai pegang besi katil. Misi dah sedia dengan kerusi roda, minta saya ambil baju anak. Saya pun ambil baju anak sambil dibantu oleh misi hindu. Telefon suami. Abang kata dia akan datang lepas solat Asar dan isi minyak kereta. Dah duduk atas kerusi tu kene tunggu pulak doktor Saripah tu tulis2. Waduh.... sakitnye... sambil tangan saya tak lepas menggengam besi kerusi roda tu... 4 minit sekali sakit tu datang.

1 comment:

Hana Seman said...

Kikie,
Saya time induced 1st dulu, langsung tak rasa contraction, sedar2 bukaan dah 3cm. Kat LR lepas doc bagi pitocin drip jer baru start rasa ada contraction.