Friday, November 13, 2009

Pengalaman Bersalin 1

Bangun pagi itu saya siap-siap mandi dan solat Subuh. Ye la, kata nak induce pagi ni. Lepas sarapan diedarkan, fail-fail merah diletakkan di atas meja masing-masing. Seorang misi dari Kelantan ambil BP dan cek jantung baby. Sambil tu sembang-sembang la ngan misi tu. Baiknye dia, boleh tanye macam2, tapi saya tak ingat namanya. Doktor pun datang belek-belek fail. Doktor yang suke bawak handbag besar tu cakap pada saya, nanti lepas ni kene induce ye. Happynye saya, macam la doktor tu nak bagi saya bersalin tanpa rasa sakit.

9.30am saya diminta ke tempat untuk induce. Misi Mek Kelate tu ambil kerusi roda, saya pun tengok dengan muka yang pelik.. “nanti lepas induce tak boleh jalan, takut ubat jatuh”. Oooo... saya tak tanye pun dia jawab. Kan saya kata misi ni baik.

Saya masuk ke satu bilik ni. Saya kira ini ialah wad khas, sebab ibu-ibu yang di dalam ini macam dalam keadaan kritikal, dengan salur berbelit-belit. Ada la dalam 5 orang. Mungkin baru lepas operation. Saya sempat memerhati sekeliling, setiap katil ada misi yang layan, ade juga suami yang cuba membangunkan isteri yang dahagakan air. Suami mithali.

Saya diminta baring atas katil. Doktor handbag besar siap memakai sarung tangan menyuruh saya kangkang. Dia pun cek bukaan saya. “2 cm.” “ok I masukkan ubat ye.” Saya tak rasa pun ubat tu masuk. Tetiba dia kata ok. Saya duduk di kerusi roda dan terus dibawa ke wad semula oleh misi mek kelate. Misi mek kelate tu kata saya kene baring sehingga 1 jam, baru boleh gi toilet ke.. mana2 ke.


bersambung.....

No comments: