Saturday, December 5, 2009

Pengalaman Bersalin 4 - Baby Keluar

Suami masuk semula. Kontraksi semakin kuat. Tak tertahan lagi, rasa nak meneran. SN memeriksa bukaan baru 7cm. Lantas dia membesarkan lagi bukaan menggunakan tangannya. Saya menyatakan lagi, saya rasa nak teran! Ok, doktor dipanggil (Dr. Koh dan india2 yg bodo), barang2 utk bersalin disediakan. Saya pun dibenarkan meneran walaupun saya rasa diaorg macam tak yakin saya boleh teran.

Sekali teran........... Kepala terkeluar. Dr. Koh suruh saya berhenti untuk meneran. Padahal mmg saya boleh teran lagi. Dia tunggu kontraksi yang akan datang. Ok.. teran lagi........ (sambil diberi sokongan oleh suami, misi dan doktor di situ). Alhamdulillah... terdengar tangisan Nurul Iffah. Lahirlah anak keduaku ke dunia tepat kan 8.09pm. Terus ditunjukkan jantina dan diletakkan di atas dada saya. Saya sempat menyentuh pipi Nurul Iffah.

Suami diminta keluar. Uri masih di dalam. Ala... tak bestnye kene korek lagi. Air kencing dikeluarkan lagi dengan menggunakan tiub. Berapa banyak aku kencing daa.. Uri dah keluar lega la. Tunggu proses menjahit pula. Dr. Koh minta doktor pelatih yg salah cucuk tangan saya tadi untuk menjahit saya. Saya ape lagi.. ‘takmo! Dia nk suntik saya pun tak reti, ni nk jahit plak.’ ‘ala... urat kt tangan akak yang susah nk nmpk’ menjawab lagi... Selama ni tak pernah org komplen tak nmpk urat tangan saya. Saya ni kurus je la. Misi Kak Bah pun kata senang nk cari urat saya.

SN India tadi pun masuk. ‘I nak jahit... patient request tadi.’ Hahahaha... tak ingin saya berurusan dengan doktor bodo sombong tu lagi. 3 jahitan saya kene. Dr. Koh tanye saya nk bius ke tak, saya pun nk je la. Tapi rasanya same je bius ke tak. Sakit gak.

Lepas jahit, saya nampak Nurul Iffah diletakkan bawah lampu siap dimandikan. Saya tanye misi kat situ, ‘anak saya dah azankan blum?’ Dia kata sudah. Saya pun mintak anak saya untuk disusukan. Bestnya kembali ke alam menyusu!


TAMAT

5 comments:

Dayah @ Real Ummu said...

kdg2 geram jugak dgn perangai depa ni.tapi alhamdulillah smua dah selamat Kikie..

KiKie said...

alhamdulillah... doa saya semoga doktor yg belagak tu akan rasa apa yg saya rasa masa depa nk bersalin nnt.

Adwawa3 said...

kikie, tahniah dh selamat bersalin. boleh tau x, kikie bersalin kat hosp mn ek?

KiKie said...

kite bersalin kt MH Penang je... free! Tapi nasib x baik plak kali ni ade doc pelatih. Dulu masa bersalin abdul rahman, best. Walaupun yg sambut semua SN je.

Adwawa3 said...

err...wawa pn bersalin kat ctu jugak hr tu, tp syukur semua ok, dpt doc & nurse baik je. Takut lak bila baca crite kikie...dh agak td Hosp bersalin,penang...huhu...